برای رسیدن به صفحات اول در نتایج جستجوی Google باید کارهای زیادی کرد و نکات مختلفی را در مبحث سئو و بهینهسازی سایت رعایت کرد. خیلی از این راهکارها، مجموعه عملیاتهای پیشنهادی و کاربردی هستند که با انجام درست آنها میتوان نتایج خوبی گرفت. اما به جز این موارد، راهکارهایی نیز وجود دارند که با کمک آنها میتوان در مدت زمان و با هزینه کمتری به این نتایج رسید. بدیهیست که این راهکارها غیرمعمول بوده و انجام آنها شرایط خاصی دارد.

از طرفی هم میدانیم که موتورهای جستجو به ویژه موتوری جستجوی گوگل، قوانین خاصی را برای وبسایتها در نظر گرفتهاند. این قوانین برای جلوگیری از سوء استفاده بعضی از وبمسترها ایجاد شدهاند. چرا که همانطور که گفتیم، راهکارهای غیرمعمولی وجود دارند که برخلاف راهکارهای رایج عمل میکنند. این راه و روشها از نظر گوگل ممنوع بوده و جزو لیست سیاه آن به حساب میآیند. به همین دلیل، این موتور جستجو سایتهایی که از قوانین سرپیچی کنند و سراغ راه و روشهای غیرقانونی بروند را جریمه میکند.
Google دلایل متعددی برای جریمه کردن وبسایتها بیان کرده است که این دلایل در قالب مجموعهای از اتهامات و هشدارهای گوگل برای وبمسترها از طریق منابع مختلف شرح داده شده است. اما با این حال این هشدارها برای خیلی از افراد نادیده گرفته میشوند و آن وبسایتها دیر یا زود با جریمههای Google روبهرو خواهند شد. الگوریتمهای گوگل هر روز و هر لحظه در حال ارتقاء بوده و خیلی زود به زود با آپدیتهای جدید هوشمندتر میشوند. این مسئله باعث میشود تا این موتور جستجو هر روز هوشمندانهتر از روزهای قبل و با ابزارهایی مجهز شروع به اسکن و پیدا کردن متخلفین کند.
نکات خیلی جالب و مهمی در زمینه جرایم گوگل وجود دارد که بیشتر افراد، از جمله اغلب وبمسترها، حتی افرادی که خودشان را در این زمینه باتجربه و حرفهای میدانند از آنها آگاه نبوده و با انجام کارهایی که نباید انجام دهند، خود و تجارتشان را به خطر میاندازند. در این مقاله از وبسایت مدیروب قصد داریم تا با معرفی و بررسی حاشیههای مبحث جریمه گوگل، شما را از تهدیدات احتمالی و مسائلی که ممکن است به کسبوکار آنلاین شما لطمه وارد کنند را آگاه کنیم.
ما در ادامه این مقاله به شما میگوییم که پایه و اساس سیستم Google Penalty به چه صورت است و برای اینکه وبسایت خود را از خطرات احتمالی مصون بدارید، مهمترین راهکارها و نکاتی که باید بدانید را به شما خواهیم گفت.
گوگل پنالتی چیست؟
بگذارید با یک مثال ساده این مسئله را برای شما روشن کنیم. درست مثل یک بازی فوتبال، وبسایت ما در نقش بازیکنان و گوگل در نقش داور است. اگر بازیکنان رفتار غیرحرفهای از خود نشان داده و یا مرتکب اشتباهات شوند و یا هر یک از قوانین بازی را نقض کنند، با جریمههای داور روبهرو میشوند. گاهی اوقات اگر این نقض قوانین بیش از حد باشد، آن بازیکن ممکن است از کل بازی اخراج شود. در بعضی موارد خاص هم جریمههای سنگینتری مثل تعلیق و عدم اجازه برای بازیهای بعدی تا یک مدت مشخص برای این بازیکنان در نظر گرفته میشود. شرایط گوگل و جریمههای آن دقیقاً مشابه مثالی است که زدیم.
گوگل در نقش یک داور اختیاراتی دارد که میتواند در صورت مشاهده نقض هرگونه قوانین توسط هر وبسایتی، با توجه به نوع و مقدار آن نقض قانون، وبسایت خاطی را با جریمههای مشخص شده تنبیه کند. در زمین فوتبال، داورها از کمکداورها و ابزارهایی مثل کمکداور ویدئویی یا همان VARاستفاده میکنند. گوگل نیز دستیارهایی از جمله رباتها و خزندگانش را دارد تا به او در روند قضاوت در مقابل وبسایتها کمک کنند.
جریمه گوگل مبحثی گسترده و جامع از یک سیستم اشکالیابی انحصاری است که توسط کمپانی Google پایهریزی شده است که طبق آن، اگر هر وبسایتی اقدام به نقض قوانین مخصوص وضع شده کرده و تلاش کند تا این قوانین را زیر پا بگذارد، با جریمههای گوگل روبهرو خواهد شد. بنیانگذاری این سیستم به سالها قبل باز میگردد. زمانی که موتور جستجوی Google.com به پربازدیدترین سایت و موتور جستجوی جهان تبدیل شد اما هنوز تکامل امروزی را پیدا نکرده بود. در آن زمان این موتور جستجو آنقدرها هوشمند نبود و رباتها و الگوریتمهای محدودی در اختیار داشت. همین موضوع بستری مناسب برای متقلبین فراهم کرد تا با روشهای دروغین و حتی ناعادلانه به سودجویی پرداخته و از این حفرههای امنیتی سوء استفاده کنند.
بعد از مدتی که گوگل روی این مباحث تحقیق کرد، توانست راهکارهایی برای مقابله با آنها ایجاد کند. اما در طرف مقابل نیز صدها و هزاران وبمستر حرفهای و کلاهبردار بودند که همیشه راهی برای دور زدن قوانین وضع شده گوگل پیدا میکردند. اگرچه این رقابت همچنان ادامه دارد، اما گوگل با الگوریتمها و رباتهای هوشمند امروزیاش، دست و پای این افراد سودجو را به خوبی بسته است.
حالا این راه و روشهای غیرقانونی دقیقاً مثل ویروسهای کامپیوتری در کل دنیا نشر پیدا کردهاند و دسترسی به خیلی از آنها برای وبمسترهای معمولی فراهم شده است. به همین خاطر Google حساسیتهای خود را بیشتر کرده و فیلترهای به مراتب بیشتری برای پیدا کردن و جریمه کردن این افراد به کار برده است. این مسئله یعنی شما به عنوان یک صاحب سایت و کسبوکار اینترنتی، حتی اگر ندانید و قصد استفاده از چنین روشهایی را هم نداشته باشید، باز هم در خطر جریمه شدن به خاطر استفاده از این راهکارهای غیرقانونی هستید.
حداقل کاری که باید کنید این است که با جرایم و قوانین اصلی و مهم گوگل آشنا باشید و سعی کنید با تعبیت کردن از آنها تجارتتان را به خطر نیندازید. بهتر است بدانید که گوگل وبسایتهایی که از قوانینش پیروی میکنند را با بهبود نسبی رتبه آنها تشویق میکند تا از این طریق دنیای وب را به سمت فعالیتهای قانونی سوق دهد.
اگرچه کلمه “جریمه گوگل” به ظاهر به یک تعداد جریمه معمول و مشخص مربوط میشود، اما بهتر است بدانید که این مسئله به این سادگیها نیست. اولین چیزی که باید به خوبی از آن مطلع باشید، ماهیت سیستم جامع جریمههای گوگل برای سایتها است. اگر شناخت درستی در این مقوله نداشته باشید، در این صورت شما هم با وبمسترهای گمراه شده تفاوتی نداشته و شاید به خاطر یک نکته کوچک، سالها تلاش شما بیثمر باقی بماند.
بنابراین اگر آینده کسبوکار اینترنتی شما برایتان مهم است و از طرفی این موتور جستجو بزرگترین منبع تبلیغاتی شماست، باید راهکارهای سازش با آن را بدانید و از راه و روشهای غیرمنطقی و خطرناک دوری کنید. راه و روشها و تکنیکهایی وجود دارند که شاید از نظر شما و خیلی از صاحبان مشاغل دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند. اما ممکن است همان تکنیک به ظاهر ساده، دلیل اصلی کاهش اعتبار شما باشد.
جریمه گوگل مساویست با افت رتبه شما در جستجوها و در نتیجه کاهش چشم گیر بازدیدهای ارگانیک شما
جرایم گوگل چه کسانی را مورد هدف قرار میدهد؟
Google دو نوع از وبسایتهای قانونشکن را جریمه میکند:
۱. وبسایتهایی که با روشهای غیرمعمول رتبه خود را دستکاری میکنند
اولین و بیشترین جریمههای گوگل برای افرادی است که از روشهای دروغین و غیرواقعی، سعی در کسب رتبههای بهتر در نتایج جستجوها دارند. این راه و روشها مجموعهای از تکنیکهای غیرقانونی هستند که بیشتر آنها در مبحث سئوی کلاه سیاه یا سئوی کلاه خاکستری خلاصه میشوند. گوگل با الگوریتمهای هوشمندی که در اختیار دارد، این وبسایتها را شناسایی کرده و جریمه خواهد کرد. اگر یک وبسایت پا را فراتر از یک تخلف ساده گذاشته باشد، ممکن است برای مدتی و یا در موارد شدید برای همیشه از نتایج موتور جستجوی Google حذف شود!
۲. وبسایتها یا افرادی که از تاکتیکهای غیراخلاقی به منظور آسیب به رقبا استفاده میکنند
گوگل اخیراً لیست خود را بروز کرده و در آن کسانی که به جز مورد اول، اقدام به آسیب رساندن به جایگاه و رتبه سایتهای دیگر کنند را نیز جریمه میکند. البته این مورد به خاطر پیچیدگیها و شرایط متفاوتی که دارد باعث شده تا همچنان خیلی از افراد فعال در حوزه بازاریابی اینترنتی، بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارند، اقدام به حمله به بخشهای مختلف یک سایت کرده و یا از روشهای دیگر مثل بکلینکهای سمی (لینک دادن به سایتهای رقیب از منابع اسپم و به شدت سطح پایین) تلاش میکنند تا رتبه سایتهای رقیب را تحتالشعاع قرار داده و باعث کاهش ارزش جایگاه آنها در موتورهای جستجو شوند.
متأسفانه این روشها توسط خیلی از افراد مورد استفاده قرار میگیرند. اگر میخواهید قربانی این حملات نشوید، باید نکات مهمی را در مورد سایت خود بدانید و گزینههای مختلفی را به منظور افزایش امنیت وبسایت خود اعمال کنید که میتوانید چندین نکته مهم در این مورد را در مقاله زیر مشاهده کنید.
انواع جریمههای گوگل
قبل از هرچیز باید بدانید که جریمههای گوگل در دو حالت کلی اعمال میشوند. حالت اول، حالتی است که در آن الگوریتمها و درواقع رباتهای هوشمند Google با بررسی خودکار و تطابق دادهها، اقدام به ثبت کردن نام سایتهای متخلف در بخش مربوطه کرده و جریمههای لازم را برای آن وبسایتها در نظر میگیرند. در این نوع جریمهها، هیچ دخالت انسانی وجود ندارد و طبق آماری که در دسترس است، تقریباً بیش از ۷۰% از این جرایم، توسطالگوریتمهای گوگل ثبت و بررسی میشوند.
حالت دوم، نوع دستی این جریمهها است. این جرایم که بیشتر در بخشهای شکایات و موارد مربوط به نقض حقوق کپیرایت ثبت میشوند، توسط اپراتورها و کارشناسان گوگل ثبت و بررسی میشوند. در خیلی از موارد، زمانی که تاکتیکهای سئوی کلاه سیاه باعث میشوند تا رباتهای گوگل نتوانند به درستی تخلف یک سایت را متوجه شوند، این کارشناسان گوگل هستند که با متدهای حرفهای و ابزارهای دستی اقدام به بررسی و آنالیز وبسایتهای مشکوک میکنند.
طیف جریمههای گوگل
همانطور که گفتیم، بسته به نوع قوانین و مقدار تخلفهای یک وبسایت، جرایم مختلفی در نظر گرفته میشود. این جریمهها میتوانند کوتاهمدت، بلندمدت و یا حتی همیشگی باشند! ممکن است یک سایت خاطی که به عنوان مثال در چند کلمه کلیدی در صفحه اول نتایج جستجوها بود، برای مدتی از از صفحه یک به چند صفحه عقبتر برود. اگر شدت تخلف آن سایت بیشتر باشد، ممکن است ارزش و اعتبار آن وبسایت روی آن کلمات کلیدی حذف شده و کلاً از نتایج جستجوها در مورد آن کلمات کنار زده شود.
اما در حالتهای خیلی خاص که یک وبسایت حتی بعد از جریمههای اولیه باز هم به استفاده از روشهای غیرقانونی ادامه دهد، احتمال اینکه به طور کل هیچ صفحهای از آن وبسایت در نتایج گوگل ایندکس نشوند وجود دارد. طبق آمار جالبی که خود Google چند وقت پیش منتشر کرده بود، یکی از سایتهای موفق که اسمی از آن برده نشد، به خاطر بیتوجهی به هشدارهای گوگل، جریمه شد.
آن سایت بعد از بازگشت به حالت اول مجدداً اقدام به استفاده از روشهای غیرقانونی کرد تا اینکه این مسئله باعث شد تا به طور کل از نتایج صفحات موتور جستجوی Google حذف شود! تنها بعد از سه روز بعد از این اتفاق، بازدید سایت مذکور به قدری افت پیدا کرد که بازدید کلی آن تقریباً یک دهم حالت عادی شد! این روند تضعیفکننده تا جایی که آن وبسایت رسماً اعلام ورشکستگی کرد ادامه پیدا کرد.
نوع دیگری از جریمهها نیز وجود دارد که به مباحث حقوقی مرتبط میشود. گوگل به عنوان یک واسطه اینترنتی، دسترسی و استفاده غیرمجاز از محتوای منابع کپیرایت شده را ممنوع اعلام کردهاست. خیلی از شرکتهای تجاری دنیا، با ارائه شکایتنامههای مختلف، از گوگل میخواهند تا سایتهای متخلف را شناسایی و نام آنها را به مراجع قانونی ارائه دهد. به همین خاطر، تا کنون صدها سایت مختلف به خاطر ارائه اطلاعات کپیرایت بدون اجازه نشر از منبع اصلی هم به صورت آنلاین و هم به صورت قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.
البته این نوع جرایم در موارد خیلی خاص و آن هم بیشتر در کشورهای غربی به مراجع قانونی ارجاع داده میشوند. اما گوگل هشدارهای لازم را برای متلخفین توضیح داده و درست مثل یک ناظر محتوای غیرقانونی وبسایتها را بررسی میکند.
افت رتبه سایت همیشه به معنی جریمه شدن نیست
اگر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی Google افت پیدا کرده است، این به این معنی نیست که سایت شما حتماً شامل جرایم گوگل شده باشد. البته که اولین پیشنهاد ما این است که به صورت دورهای به طور مثال هر یک یا دو ماه یک بار شرایط امنیتی و استانداردهای سایت خود را چک کنید تا اگر در معرض جریمه شدن قرار دارید بتوانید پیشگیری کنید. اما با این حال، جریمههای گوگل فقط یکی از دلایل زیادی است که باعث کاهش رتبه و بازدید سایت شما میشود. بنابراین به خاطر داشته باشید که در هر صورت مقصر عدم نتیجه گرفتن در وهله اول خود شما هستید.
چطور متوجه شویم که وبسایت ما توسط گوگل جریمه شده است؟
گوگل برای اینکه به مخاطبین خود بفهماند در کدام بخش و به چه دلیل جریمه شدند، اقدام به تهیه و ارسال یک گزارش با توضیحات کافی برای وبمسترها میکند. اگر ابزار Google Search Console را فعالسازی کرده باشید، فایل گزارش مربوطه را در این کنسول دریافت میکنید.
در موارد دیگر به ویژه موارد مربوط به نقض حقوق کپیرایت، گوگل اقدام به ارسال یک ایمیل اطلاعاتی به آدرس حساب کاربری شما در گوگل وبمسترتولز میکند. در بعضی موارد نیز گزارشات متعدد به صورت فهرست در این کنسول به نمایش در میآیند. بنابراین توصیه میکنیم حتماً از سیستمهای Google Search Console ، Google Analytics و Google Webmaster Tools استفاده کنید.
فراموش نکنید که برای رفع این خطاها و جریمهها در حالت عادی نیازی به ارسال ایمیل به گوگل نیست. معمولاً موارد معمولی این نوع خطاها و تخلفها به صورت خودکار بررسی میشوند اما به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند بررسی و رفع مشکل، میتوانید از بخش ارسال درخواست بازرسی مجدد (که به همین منظور طراحی شده است) اقدام به ایجاد یک طرح درخواست برای از بین بردن جریمه (البته بعد از برطرف کردن مشکل) کنید. گوگل در اطلاعیههایی که برای شما میفرستد، توضیحات لازم مربوط به بخشی که باید به آن توجه کرده و مشکلش را برطرف کنید به شما میدهد.
روش برطرف کردن مجازات الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مجازاتی است که بر اساس صفحه و کلمه کلیدی به دنبال دستکاری ها و دور زدن های گوگل در جهت بالا بردن رتبۀ وب سایت می باشد. الگوریتم پنگوئن در درجۀ اول لینک سازی های غیر طبیعی مرتبط با سایت شما را شناسایی می کند، به این معنی که باید لینک هایی که به صفحات شما اسیب می رسانند را حذف کنید.
نگاهی کلی به روند الگوریتم پنگوئن:
- صفحه یا کلمه کلیدی که به خاطر آن تنبیه شده اید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم است چرا که شما به دنبال لینک هایی خواهید گشت که حاوی کلمات کلیدی به خصوصی هستند و به صفحۀ وب سایت شما متصل شده اند.
- فهرست کامل لینک های خود را دانلود کنید و لینک هایی را که از نظر گوگل بد هستند شناسایی کنید.
- لینک هایی را که باعث به وجود آمدن این اختلال شده اند را حذف کنید.
- صبر کنید تا باتِ گوگل این تغییرات را شناسایی کند. این روند ممکن است از ۳ ساعت تا ۳ ماه طول بکشد که به فرکانس جستجوی بات و تعداد لینک های حذفی شما بستگی دارد.
- در برخی موارد، اگر وب سایت شما به صورت دستی جریمه شده است، درخواستِ تجدید نظر الزامی است.
روش برطرف کردن جریمۀ دستی
گوگل می تواند وب سایت ها یا صفحاتی که قوانین وبمستر گوگل را زیر پا گذاشته اند را به صورت دستی جریمه کند. جرایم دستی گوگل بسیار متنوع هستند، اما شناسایی آنها بسیار آسان است زیرا برای جریمۀ دستی همیشه یک پیغامی در Webmaster Tools دریافت می شود.
برای برطرف کردن این نوع جریمه، ارسال بیش از ۷ درخواستِ تجدید نظر در طول سال، برای وبمسترها امر عجیبی نیست. خوشبختانه، امکان اینکه درخواستِ شما در همان مرحلۀ اول تایید شود و جریمه دستی از وب سایت برداشته شود، بسیار زیاد است.
برای شناسایی جریمۀ دستی گوگل باید:
- وارد webmaster tools خود شوید.
- بروی “Search Queries” کلیک کنید.
- بروی “Manual Actions” کلیک کنید.
علی رغم اینکه روش های مختلفی برای تسریع بهبودی سایت از جریمۀ دستی وجود دارد، در ادامه نگاهی کلی به روند جریمۀ دستی می اندازیم:
- مشکل به وجود آمده در وبسایت خود را شناسایی کنید.
- این مشکل و تبعات ناشی از آن را سریعاً برطرف سازید.
- درخواستِ تجدید نظر خود را با رعایت تمام نکاتی که کارشناس سئوی گوگل برای برداشتن جریمه نیاز دارد، ارسال کنید.
- منتظر پاسخ باشید (بین ۳ روز تا ۳ هفته)
- در برخی موارد ممکن است مجبور می شوید این مراحل را تکرار کنید (در صورتی که درخواستِ تجدید نظرتان رد شد).
دیدگاهتان را بنویسید